-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11808 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

وظيفه كسي كه در وضويش زياد شك مي كند چيست ؟
اگر زياد شك ميكنيد شما كثير الشك هستيد و نبايد به شك خوداعتناء كنيد والا به وسواس مبتلا ميشويد و بعد معالجه آن خيلي مشكلاست بنابر اين سعي كنيد مانند همه مردم عمل كنيد؛ يعني، بعد از نيت يكمرتبه صورت را از بالا به پايين بشوييد و همچنين بعد دست راست و سپسدست چپ را يك مرتبه از بالا به پايين تا سر انگشتان و خيلي معطل نكنيد وبدانيد كه طبق آنچه در روايات آمده وسواس از شيطان است و او دوست داردكه ان آنها او اطاعت كند و سعي كنيد تا تكرار ذكر لاحول و لا قوة الا بالله وذكر صلوات و همچنين دعاهائي كه در هنگام وضو گرفتن مستحب استشيطان را دور نماييد و از آب ريختن بيش از حد بپرهيزيد كه اسراف و ازگناهان بزرگ است.
بدانيد كه وسواس خصوصاً در كارهاي نماز و وضو از القائات شيطاناست و در روايات اكيداً سفارش شده كه به اين گونه وسوسههاي شيطانيتوجه نكنيد تا شيطان از شما مأيوس شود و سعي كنيد در نماز و وضو حضورقلب داشته باشيد و در وقت وضو گرفتن دعاهايي كه همزمان با شستنصورت و دستها و مسح وارد شده بخوانيد و در نماز به معاني الفاظ و افعالآن توجه كنيد تا ان شاءالله با قبولي نماز، اين حالت نيز برطرف شود.
براي از بين رفتن حالت وسواس، راههايي وجود دارد كه از جمله آنها :
1) يادگيري مسائل شرعي به نحو صحيح.
2) توجه به مفاسدي كه وسواس به دنبال دارد؛ مانند از بين رفتن تمركز فكريو اختلال در امور زندگي و بازماندن از انجام تكاليف شرعي.
3) مطالعه كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده است؛ مانند كتاب «وسواس»تأليف مرحوم مصطفي زماني.
4) توجه داشته باشيم كه گمان به نجاست تكليف آور نيست، بلكه در صورتياجتناب لازم است كه انسان يقين به نجاست داشته باشد.
5) همان طور كه ميدانيم در زمان پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) با اين كهآب لولهكشي و امكانات بهداشتي فعلي موجود نبوده است، مسلمانان به طورعادي زندگي ميكردند و در خصوص طهارت و نجاست مشكل خاصينداشتند.
6) توجه به اين كه يقين شخص وسواسي براي وي معتبر نيست، بلكه در پاكشدن و نجس شدن اشياء، بايد به نظر عرف مراجعه كند و در آب كشيدناشياء و انجام غسل به طور عادي و مانند عرف عمل كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.